Varning för kortskojare

2011-07-11

Som om du inte redan märkt det – en ny omgång med falska e-brev sköljer över Sverige. I några av dessa uppmanas innehavare av kort utgivna av Visa och Eurocard/Mastercard att ansluta sig till en tjänst, SecureCode, för att ”skydda sina kort från obehörig användning”. I e-brevet finns en länk att följa. Och på den ska man ”fylla i alla nödvändiga uppgifter” om kortet. Det ska man INTE!

Självfallet är detta ett bedrägligt försök, som egentligen avslöjas av dålig svenska i breven. Kriminella ligor är ute efter att göra affärer i ditt namn och slutnotan kan bli mycket hög.

Så kom ihåg följande: Inga kortföretag eller kortutställande banker kräver att kund ska lämna ut uppgifter om namn, person- och kortnummer, CVV-koder och liknande via e-post!