...och värre blir det!

2011-05-23

Tidigast 2014 tas de nya svenska sedlarna och mynten i bruk. Det blir en mängd förändringar i utseende och – viktigast – storlek, jämfört med tidigare. Det innebär att alla system som hanterar kontanter måste justeras eller bytas ut. Det gäller inte minst bankomater, parkeringsautomater och affärernas mynt- och sedelväxlare.

Branschorganisationen Svensk handel uppskattar att omställningen kommer att kosta dess medlemmar, alltså butikerna, hundratals miljoner kronor – mer exakt än så kan man inte vara i dagsläget.

Svensk handel kräver, enligt Dagens Industri, att Riksbanken ska vara med och bära en del av kostnaderna för den gigantiska operationen. Men på Riksbanken anser man att varje aktör själv får ta sin del av kostnaderna för omställningen. Slutsats: det blir vi konsumenter som får betala dyrt för de nya pengarna!