FOREX Bankkort

Handla med bankkortet

Vårt bankkort är en extra bra följeslagare inom EU eftersom du inte betalar någon avgift för kontantuttag där. Kortet har dessutom ett lågt valutapåslag, vilket är toppen när du är utomlands. Här kan du se vilken valutakurs du får när du handlar med bankkortet utomlands.

  • Inga uttagsavgifter inom EU
  • Extra försäkringsskydd på resa och hemma
  • Bankkonto med ränta från första kronan
  • Internet- och mobilbank
  • Ingår i FOREX Privat

Ett kontokort utan kredit

Bankkortet är ett kontokort utan kredit som ingår i FOREX Privat. När du betalar eller överför med bankkortet dras pengarna direkt från till privatkonto som är kopplat till kortet. 

Aktivera ditt nya bankkort

Innan du kan betala för första gången med ditt bankkort behöver det aktiveras. Vilket är snabbt fixat. Det finns även vissa säkerhetsinställningar som vi rekommenderar att du aktiverar.

Handla tryggt utomlands och på nätet

Med bankkortet kan du handla och ta ut pengar tryggt världen över i butiker och automater som accepterar VISA. Våra bankkort använder tjänsten Verified by Visa som gör att du kan göra säkra betalningar på internet och kan handla tryggt online.

Priser och villkor

Kontaktlösa betalningar (Blipp)

Alla nya FOREX Bankkort är utrustade med funktionalitet för kontaktlösa betalningar (Blipp). Detta innebär att du kan betala genom att blippa kortet mot terminalen istället för att stoppa in kortet i chipläsaren. Denna funktion är standard och går inte att ta bort.

Vanliga frågor om kort

  • Hur spärrar jag mitt gråa Bankkort?

    Om ditt kort har blivit stulet, borttappat eller om det har gjorts transaktioner på ditt kort som du inte känner igen, behöver du spärra kortet så fort som möjligt . Du kan spärra kortet på tre olika sätt: Via internet - eller mobilbanken. Via vår kundservice som du når på 0771-22 22 21. Via en av våra bankbutiker . När du har spärrat ditt kort kommer ett nytt skickas till dig. Då det är ett nytt kort med ett nytt kortnummer kommer det även komma en ny pinkod 2-3 bankdagar efter kortet har kommit till dig. När du fått det nya kortet behöver du aktivera det i internet- eller mobilbanken innan du kan börja använda det.

  • Kan jag stänga av den kontaktlösa funktionen på mitt gråa Bankkort?

    Det är inte möjligt att stänga av den kontaktlösa funktionen på ditt gråa Bankkort och vi erbjuder heller inga Bankkort som inte har den här funktionen. Enligt de regelverk som vi som bank lyder under måste vi erbjuda kontaktlösa kort. Du väljer själv om du vill använda den kontaktlösa funktionen eller inte. Det är köp under 200 kr som är maxgränsen för kontaktlösa betalningar. Du kommer även då och då bli ombedd att verifiera ditt köp genom att använda chip och pinkod.

  • Kan jag byta pinkod på mitt gråa Bankkort?

    Våra kunder har inte möjlighet att ändra pinkoden till sitt gråa Bankkort. Den pinkod vi skickar ut är den du använder. Om du har glömt pinkoden till ditt kort kan du i inlägget Jag har glömt pinkoden till mitt kort. Hur gör jag för att få en ny? läsa om hur du gör för att få en påminnelse skickad till dig per post.

  • Kan jag lägga till ett Bankkort på ett redan befintligt konto?

    Om du redan har ett Privatkonto hos oss är du välkommen in i en av våra bankbutiker så hjälper vi dig att ansöka om ett Bankkort. Har du ett Sparkonto kan du inte koppla ett kort till det kontot. Då är du istället välkommen att ansöka om Privatkonto med tillhörande Bankkort. Du ansöker i en av våra bankbutiker eller direkt på vår hemsida om du har Mobilt BankID.

  • Mitt gråa Bankkort går ut den här månaden. Vad gör jag?

    Du kommer automatiskt att få ett nytt grått Bankkort hemskickat till dig innan det gamla kortet går ut. Det nya kortet har samma kortnummer och kod som tidigare kort. Tänk på att du behöver aktivera ditt nya kort innan du kan använda det. Det gör du enklast i internet- eller mobilbanken under fliken för kort. Har du ingen dator eller inte har fått ditt utbyteskort är du välkommen att kontakta vår kundservice på 0771-22 22 21 så hjälper vi dig.