Nya regler för säkrare kortbetalningar

I januari 2021 införs nya regler för kortbetalningar vid internetköp inom EU/EES. De nya reglerna innebär att din betalning ska bli ännu säkrare och tryggare.

Från och med 1 januari 2021 kommer det oftare krävas en så kallad stark kundautentisering när du genomför ett kortköp på webben. En stark kundautentisering är när du godkänner ett köp med Mobilt BankID i en webbutik eller med kortkod (PIN-kod) i en fysisk butik. Om du inte får möjlighet att göra detta i en webbutik, kan köpet komma att nekas.

Sammanfattning av förändringarna

  • Vid internetköp kan du oftare behöva identifiera dig med Mobilt BankID
  • Följer inte e-handelsbutikerna de nya reglerna kan ditt köp komma att nekas
  • Prenumerationer som exempelvis Netflix, Spotify och som du har godkänt innan 1 januari 2021 kommer att debiteras som tidigare.


Tänk också på att ditt kort måste vara öppet för internethandel vid köp på internet. Inställningar ändrar du inloggad på internetbanken (meny/kort/regionspärr).

Viktigt att tänka på

  • Att ha kontroll på din egen PIN-kod
  • Lämna aldrig ut ditt kort eller uppgifter om ditt kort till någon annan, till exempel PIN-kod, kortnummer eller CVC-kod. Kontakta alltid oss om du är osäker.
  • Se till att vi har aktuella kontaktuppgifter till dig, som telefonnummer och e-post.
  • Logga aldrig in på internetbanken eller mobilbanken och använd aldrig Mobilt BankID på uppmaning av någon som kontaktar dig.

Var alltid uppmärksam

  • Se till att vi har aktuella kontaktuppgifter till dig, som telefonnummer, epost med mera.
  • Precis som tidigare gäller det att se upp för bedrägeriförsök.
  • Om någon annan uppmanar dig att logga in på Internet- eller Mobilbanken och legitimera dig, avstå!
  • Lämna aldrig ut kort, kortuppgifter, koder eller lösenord till någon annan, även om personen verkar trovärdig.
  • Kontakta alltid oss om du är osäker.