Vad innebär det här för dig?

Den största förändringen kommer vara i onlinemiljö, vid till exempel betalning, registrering av dina kortuppgifter på hemsidor, i appar med mera. Där kommer det inte längre vara möjligt att endast ange dina kortuppgifter, utan du kommer behöva göra något ytterligare för att visa att du är du.

De viktigaste förändringarna

  • När du vill handla i butik eller online kan du framöver behöva visa vem du är med till exempel Mobilt BankID eller PIN-kod.
  • När du vill handla med kort i butik kommer du framöver behöva ange din PIN-kod till kortet oftare. Om du inte kommer ihåg din PIN-kod, kontakta oss för att beställa en ny.
  • I de fall en butik, (gäller både vanliga butiker och onlinebutiker), inte följer de nya reglerna kan en betalning komma att nekas.

Vad behöver du göra?

  • Var säker på att du kan din PIN-kod till kortet
  • Om du handlar på internet se till att du har tillgång till Mobilt BankID. Du kan även genomföra betalning med SMS och lösenord. Se till att du har rätt uppgifter inlagd i Internetbanken.

Vilka betalningar omfattas?

  • Onlinebetalningar på internet inom EU/EES
  • Betalning i butik inom EU/EES
  • Du kommer oftare att bli ombedd att ange din PIN-kod till kortet vid betalning i butiksterminal.
  • Du kommer fortfarande kunna betala kontaktlöst (blippa) med ditt kort i en butiksterminal men du kan oftare bli ombedd att ange din PIN-kod vid betalningen.

Var alltid uppmärksam

  • Se till att vi som din bank alltid har aktuella kontaktuppgifter till dig, såsom telefonnummer, email-adress med mera.
  • Precis som tidigare gäller det att se upp för bedrägeriförsök.
  • Om någon annan uppmanar dig att logga in på Internet- eller Mobilbanken och ber dig legitimera dig, avstå!
  • Lämna aldrig ut kort eller uppgifter om ditt kort till någon annan, till exempel PIN-kod, kortnummer, lösenord eller CVC/CVV-kod. Detta gäller även om kontakten verkar väldigt trovärdig.
  • Kontakta alltid oss om du är osäker.