Vad är Mobilt BankID?
BankID är en elektronisk legitimation, som gör det möjligt för dig att både legitimera dig och signera uppgifter hos myndigheter, banker och andra organisationer. Du kan förutom att logga in på FOREX Bank till exempel deklarera hos Skatteverket med hjälp av ditt Mobila BankID. Ett BankID är jämförbart med en fysisk legitimation, såsom ett pass, körkort eller liknande, och bör behandlas därefter.

Jag har redan ett Mobilt BankID sedan tidigare, utfärdat av en annan bank. Kan jag använda det för framtida inloggningar hos er?
Ja, det går bra. Du kan även använda ett Mobilt BankID som är utfärdat av FOREX Bank hos andra banker.

När måste jag senast ordna med Mobilt BankID för att även i framtiden kunna sköta mina digitala banktjänster via FOREX Bank?
Vi rekommenderar att du skaffar Mobilt bankID så snart som möjligt. Om du redan har ett Mobilt BankID via en annan bank är det inte nödvändigt att ansöka om ett nytt.

Jag använder FOREX ID idag. Kan jag fortsätta med det?
Inloggning med FOREX ID kommer att fungera som vanligt fram till och med 13 september 2019. Därefter upphör detta inloggningssätt att fungera. Eftersom vi prioriterar säkerheten högt innebär det att äldre teknik tas ur drift till förmån för Mobilt BankID, som är en modern och mer väletablerad säkerhetslösning som bland annat stöds av flera storbanker.

Jag har FOREX ID och vill skaffa ett Mobilt BankID. Hur gör jag?
I och med att vi är utgivare av Mobilt BankID kommer vi inte längre att utfärda nya FOREX ID. Du som har ett FOREX ID besöker en av våra bankbutiker för att få ett nytt Mobilt BankID utfärdat. Om du redan har ett Mobilt BankID idag, fungerar det självklart som inloggning även i framtiden.

Varför måste jag besöka en butik för att få mitt Mobila BankID utfärdat av er?
Det beror på att vår personal måste legitimera alla personer som ansöker om ett nytt Mobilt BankID, då denna digitala legitimation är att likställa med andra fysiska identitetshandlingar likt körkort, pass med flera.

Hur länge är ett Mobilt BankID giltigt hos FOREX Bank?
Det är giltigt i tre år räknat från utfärdandedatum.

Jag använder koddosan för inloggning idag. Kan jag fortsätta med det?
Inloggning med koddosa gäller som vanligt fram till och med 13 september 2019, därefter upphör inloggningssättet att fungera. Eftersom vi prioriterar säkerheten högt innebär det att äldre teknik tas ur drift till förmån för Mobilt BankID, som är en modern säkerhetslösning som stöds från flera storbanker. Det innebär att du behöver byta till Mobilt BankID om du vill fortsätta använda våra digitala banktjänster. Eller att du skaffar BankID på kort eller BankID på fil hos en annan bank - som du sedan använder för inloggning till vår Internetbank.

Jag har ingen smartphone och tänker inte skaffa någon. Hur gör jag nu? 
Kontakta en av våra bankbutiker så snart som möjligt för att hitta en lösning avseende ditt konto, och gärna i god tid innan de gamla inloggningssätten FOREX ID och bankdosan hunnit tas ur bruk. 

Finns det andra alternativa inloggningssätt om jag inte vill använda Mobilt BankID?
Ja. efter den 13 september 2019 kan du också logga in med BankID på kort och BankID på fil. Observera att FOREX Bank inte själva utfärdar sådana e-legitimationer, istället måste du besöka en annan bank för att få en sådan e-legitimation. Läs mer om olika e-legitimationer från BankID här.

Jag vill ansöka om Mobilt BankID på flera enheter. Går det?
Ja det går bra. Om du önskar ett sådant alternativ rekommenderar vi att du kontaktar vår personal i valfri bankbutik.

Jag har en ny mobil eller vill installera BankID på ytterligare en enhet. Hur gör jag?
Om du har en ny mobil eller vill installera Mobilt BankID på en annan enhet, kan du göra detta via Internetbanken eller i en av FOREX bankbutiker. Gör så här:

  1. Logga in på Internetbanken med ditt befintliga Mobila BankID utfärdat av FOREX Bank.
  2. Navigera till sidan Mobilt BankID via menyn.
  3. Klicka på Beställ Nytt och signera villkoren med hjälp av ditt befintliga Mobila BankID utfärdat av FOREX Bank.
  4. Öppna BankID-appen på den nya enheten.
  5. Fyll i ditt personnummer
  6. Scanna QR-koden med BankID-appen
  7. Välj den säkerhetskod du vill ha.

Giltighetstiden på mitt BankID är på väg att löpa ut, vad ska jag göra?
Du kan enkelt beställa ett nytt Mobilt BankID via Internetbanken. Du behöver göra beställningen innan ditt gamla Mobila BankID blivit ogiltigt, eftersom du signerar med detta. Gör så här:

  1. Logga in på Internetbanken med ditt befintliga Mobila BankID utfärdat av FOREX Bank.
  2. Navigera till sidan Mobilt BankID via menyn.
  3. Klicka på Beställ Nytt och signera villkoren med ditt befintliga Mobilt BankID utfärdat av FOREX Bank.
  4. Öppna BankID-appen, tryck på Inställningar och sedan på Hämta nytt BankID.
  5. Fyll i ditt personnummer.
  6. Scanna QR-koden med BankID-appen.
  7. Välj den säkerhetskod du vill ha.

Glöm inte att spärra ditt gamla Mobila BankID via Internetbanken. Gå till sidan för Mobilt BankID och klicka på knappen Visa/spärra.

Ibland använder jag andra enheter än min smartphone för betalningar. Hur gör jag framöver?
Du kan fortfarande göra bankärenden på andra enheter. Men du kommer behöva använda en QR-kodavläsare (som finns inbyggd i BankID-appen) där du scannar en kod på din andra enhet genom din mobil. Sedan kan du signera betalningar på din andra enhet. Med andra ord, ha alltid din mobil  nära tillhands när du vill använda våra digitala banktjänster.

Läs mer om BankID

Här finner du mer information om BankID, fler digitala tjänster samt var du hittar våra bankbutiker.