Man using his smartphone

Digital

Use our apps and other digital solutions to make your everyday banking easier.

Currency app

See currency rates, order currency and find stores in your smartphone.

Read more

Mobile BankID

An electronic ID solution that makes digital life easier and more accessible.

Read more

Internet- and mobile bank

Do your daily banking errends at time and places that suit you.

Read more

Frågor och svar om digitala tjänster

  • Hur loggar jag in i mobilbanken?

    Du kan logga in i vår mobilbank med Mobilt BankID. Om du inte har laddat ner vår mobilbanksapp kan du göra det enligt nedan. Ladda ner till iPhone Ladda ner till Android Öppna upp vår mobilbanksapp och klicka på " Logga in ". Ditt Mobila BankID öppnas automatiskt. Du legitimerar dig genom att ange din sex- eller åttasiffriga pinkod och trycker på " Legitimera ". Efter det ska du vara inloggad i mobilbanken. Om det tar för lång tid att legitimera sig med Mobilt BankID säger systemet ifrån och du får ett felmeddelande. Prova gärna att ha appen Mobilt BankID öppen innan du loggar in så du kan legitimera dig på en gång efter du klickat på " Logga in ".

  • Varför behöver jag besöka en butik för att få mitt Mobila BankID utfärdat av er?

    Det beror på att vår personal behöver legitimera alla personer som ansöker om ett nytt Mobilt BankID eftersom denna digitala legitimation är att likställa med andra fysiska identitetshandlingar såsom körkort och pass.

  • Hur gör jag en betalning i mobilbanken?

    När du loggat in i mobilbanken ser du på förstasidan överskriften " Betala eller överför ". Fyll i det plus- eller bankgironummer du vill göra betalningen till i rutan " Ange namn eller kontonummer ". Har du sparat mottagaren sedan tidigare kan du också ange namn på mottagaren i sökrutan. På nästa sida väljer du vilket konto betalningen ska göras från , vilket belopp du vill betala samt vilken referens du ska ange för betalningen. Tänk på att du måste ha ett Privatkonto hos oss för att kunna göra en betalning till plus- eller bankgiron, det går inte att göra betalningar från vårt Sparkonto. Du kan också scanna betalningsuppgifterna på din faktura istället för att skriva in dem manuellt. Om du fyller i betalningsuppgifterna manuellt är OCR-nummer förvalt som referens men du kan istället välja att ange ett meddelande till mottagaren, det gör du genom att kryssa i rutan för " Meddelande ". OCR-nummer kan maximalt bestå av 25 siffror medan du som meddelande kan ange maximalt 50 tecken inklusive mellanslag. Som betalningsdatum ligger " Snarast " som standard. Du ändrar datum genom att trycka på " Snarast " och välja datum i rullistan. Tänk på att du enbart kan ange bankdagar, inte helgdagar eller andra röda dagar. Längst ner väljer du om du vill spara mottagaren. Godkänn betalningen genom att trycka på rutan " Signera ". Du signerar betalningen med samma metod som du loggade in i mobilbanken.

  • Jag har en ny mobil eller vill installera Mobilt BankID på ytterligare en enhet. Hur gör jag?

    Om du har en ny mobil eller vill installera Mobilt BankID på en annan enhet kan du göra detta via Internetbanken eller i en av FOREX bankbutiker. För att installera ytterligare ett Mobilt BankID via internetbanken gör du så här: 1. Logga in i internetbanken med ditt befintliga Mobila BankID utfärdat av FOREX Bank. 2. Navigera till sidan " Mobilt BankID " via menyn du hittar högst upp till vänster. 3. Klicka på " Beställ Nytt " och signera villkoren med hjälp av ditt befintliga Mobila BankID utfärdat av FOREX Bank. 4. Öppna BankID-appen på den nya enheten. 5. Fyll i ditt personnummer. 6. Scanna QR-koden med BankID-appen. 7. Välj den säkerhetskod du vill ha.

  • Var i internetbanken ser jag mina kontoutdrag?

    I internetbanken hittar du kontoutdrag två år tillbaka i tiden. För att se dem går du till " Meny " högst upp till vänster när du är inloggad i internetbanken. Välj sedan " Konto ". Tryck på det konto du vill se kontobeskedet ifrån. Kontot blir då gulmarkerat. På höger sida av skärmen finns texten " Kontobesked ". Välj i kalendern vilken månad du vill se och tryck på " Ladda ner ". Behöver du kontoutdrag för längre tid tillbaka än två år är du välkommen att besöka någon av våra bankbutiker så hjälper vi dig ordna detta. Kostnaden är 50 kr per kontoutdrag.

  • Hur anmäler jag e-faktura från mitt FOREX-konto?

    Internetbanken Du kan anmäla e-faktura på två olika sätt i internetbanken . Antingen söker du upp betalningsmottagaren eller så lägger du till e-fakturan genom att klicka på den länk som presenteras efter att du gjort en manuell räkningsbetalning till företaget. För att lägga till e-faktura genom att söka upp betalningsmottagaren går du till " Meny " högst upp till vänster i internetbanken och väljer " Betalning och överföring " följt av " E-faktura ". Du kan söka fram betalningsmottagaren genom att söka på antingen företagsnamn eller bransch. När du hittat betalningsmottagaren under sökresultat klickar du på pilen till höger om namnet på företaget och väljer " Anmäl ". Du kommer då till mottagarens anmälningssida där du fyller i de uppgifter som mottagaren begär. Får du inte upp anmälningssidan kan det bero på att du har aktiverat pop-upblockerare och då behöver du avaktivera den för att kunna anmäla e-faktura. Om mottagaren erbjuder e-faktura kan du även anmäla att du vill ha e-faktura via den länk som visas på skärmen när du godkänt en manuell räkningsbetalning i internetbanken. Mobilbanken I mobilbanken anmäler du e-faktura i samband med att du gör en manuell räkningsbetalning till företaget.

  • Kostar det något att använda Swish?

    Swish ingår som valfri tjänst i FOREX Privat. Du väljer själv om du vill använda tjänsten eller inte.

  • Jag har bytt bank. Vad händer med mitt Swish?

    Om du ansluter ditt mobilnummer till Swish i din nya bank avslutas Swish i den gamla banken per automatik, även din Swish-app kommer att avaktiveras. Du behöver sedan aktivera Swish-appen på nytt med ditt Mobila BankID.