FOREX Debit card

Handla med bankkortet

Vårt bankkort är en extra bra följeslagare inom EU eftersom du inte betalar någon avgift för kontantuttag där. Kortet har dessutom ett lågt valutapåslag, vilket är toppen när du är utomlands. Här kan du se vilken valutakurs du får när du handlar med bankkortet utomlands.

  • Inga uttagsavgifter inom EU
  • Extra försäkringsskydd på resa och hemma
  • Bankkonto med ränta från första kronan
  • Internet- och mobilbank
  • Ingår i FOREX Privat

Ett kontokort utan kredit

Bankkortet är ett kontokort utan kredit som ingår i FOREX Privat. När du betalar eller överför med bankkortet dras pengarna direkt från till privatkonto som är kopplat till kortet. 

Aktivera ditt nya bankkort

Innan du kan betala för första gången med ditt bankkort behöver det aktiveras. Vilket är snabbt fixat. Det finns även vissa säkerhetsinställningar som vi rekommenderar att du aktiverar.

Handla tryggt utomlands och på nätet

Med bankkortet kan du handla och ta ut pengar tryggt världen över i butiker och automater som accepterar VISA. Våra bankkort använder tjänsten Verified by Visa som gör att du kan göra säkra betalningar på internet och kan handla tryggt online.

Priser och villkor

Årsavgift Ingår i FOREX Privat
Kontantuttag inom EU 0 kr
Kontantuttag utanför EU 2 % (Min. 30 kr i ATM, min. 40 kr uttag på bank)
Valutapåslag 1 %
Avgift för kopia på kortköp 120 kr
Beställning av mer än 2 nya kort per år/konto 120 kr

 

Kontaktlösa betalningar (Blipp)

Alla nya FOREX Bankkort är utrustade med funktionalitet för kontaktlösa betalningar (Blipp). Detta innebär att du kan betala genom att blippa kortet mot terminalen istället för att stoppa in kortet i chipläsaren. Denna funktion är standard och går inte att ta bort.

Vanliga frågor om bankkortet

  • Hur gör jag för att regionspärra det gråa Bankkortet?

    Du ser om ditt kort är öppet eller stängt för olika regioner i internet - eller mobilbanken. Klicka på " Meny " och välj " Kort ", tryck sedan på det kort du vill se på. Välj " Region ​​​​ spärr " och du ser om kortet är öppet eller stängt för köp i respektive region. När du är inloggad i internet- eller mobilbanken kan du ändra inställningarna för de olika regionerna. Om du gör ändringar via internetbanken måste du komma ihåg att trycka p å "Spara " för att inställningarna ska gälla.

  • Hur aktiverar jag det gråa Bankkortet?

    Internetbanken Om du har ett Bankkort att aktivera ser du det uppe till höger när du loggat in i internetbanken . Tryck på " Aktivera mitt bankkort " följt av " Aktivera " så aktiverar du kortet. Du kan också klicka på " Meny " uppe till vänster och välja " Kort " följt av " Kortöversikt ". Tryck sedan på " Aktivera " för att aktivera ditt Bankkort. Mobilbanken För att aktivera ett Bankkort i mobilbanken trycker du på de tre strecken längst ner i mitten på skärmen när du är inloggad i mobilbanken. Välj sedan " Visa hela menyn " följt av " Kort ". Tryck på " Aktivera kort " för att aktivera ditt Bankkort.

  • Mitt gråa Bankkort har blivit spärrat då jag tryckt fel pinkod. Vad gör jag?

    Har du tryckt fel pinkod när du försökt handla med kortet behöver du, förutsatt att du vet vilken pinkod du har, gå till en uttagsautomat och trycka rätt kod så återaktiveras kortet. Är det i en automat du tryckt fel kod behöver du vänta 24 timmar sedan det senaste försöket innan du kan besöka en uttagsautomat och trycka rätt kod och på så sätt återaktivera kortet. Om du glömt bort din pinkod får du gärna kontakta oss via ett meddelande i internetbanken alternativt ringa vår kundservice på 0771-22 22 21 så beställer vi en påminnelse på koden som skickas till dig per post.

  • Hur ansluter jag mitt gråa Bankkort till Verified by Visa?

    För att betala med ditt gråa Bankkort på hemsidor som kräver säker internetbetalning måste du aktivera tjänsten Verified by Visa , det gör du i internetbanken . Tryck på " Meny " högst upp till vänster när du är inloggad i internetbanken, välj sedan ” Kort ” följt av ” Anslut Verified by Visa ”. Vid aktivering av Verified by Visa skapar du ett lösenord och ett personligt meddelande . Lösenordet för Verified by Visa ska vara 6-15 tecken samt innehålla både bokstäver och siffror. Lösenordet får inte innehålla Å, Ä eller Ö. Lösenordet får heller inte innehålla några specialtecken såsom ! eller -. Ditt personliga meddelande får bestå av max 30 tecken och får inte vara samma som det lösenord du väljer. När du aktiverat Verified by Visa kommer du att kunna verifiera dina internetköp med ditt valda lösenord och en sexsiffrig kod som vi skickar till dig via SMS. För att SMS:et ska komma fram är det viktigt att du har ett korrekt svenskt mobilnummer inlagt under dina kontaktuppgifter i internetbanken. Kontrollera därför gärna detta i samband med att du aktiverar Verified by Visa.

  • Jag har glömt pinkoden till mitt kort. Hur gör jag för att få en ny?

    Gråa Bankkortet Om du har vårt gråa Bankkort kan du skicka ett meddelande till oss i internetbanken så beställer vi en påminnelse på din pinkod som skickas till dig per post. Gula Betal- och kreditkortet Har du vårt gula Betal- och kreditkort behöver du kontakta Kortcenter på 08-402 57 73 för att vi ska kunna beställa en påminnelse på pinkoden till dig. Kortcenter har öppet mån-fre mellan kl. 09.00-17.00.