Kostar Swish något?

Nej, Swish ingår som valfri tjänst FOREX Privat.

Är det säkert att Swisha?

Ja, Swish är precis lika säkert som dina vanliga banköverföringar. 

Mina pengar har inte kommit fram till mottagaren, vad gör jag?

  • Kontrollera att pengarna verkligen dragit från ditt konto via din Internet- eller Mobilbank.
  • Kontrollera att du har swishat till rätt mottagare. Mottagaren kan du enkelt kontrollera i Swish-appen, Mobilbanken eller Internetbanken.
  • Om pengarna dragits från ditt konto och har skickats till rätt mottagare utan att ha kommit fram är du välkommen att kontakta vår kundservice på 0771- 22 22 21.

Vad händer om jag har swishat fel?

En genomförd swishbetalning går inte att ångra. Om du har swishat fel kontaktar du i första hand mottagaren för att be om pengarna tillbaka. I andra hand kontaktar du din bank.  

Hur fungerar Swish förfrågningar?

Vad är Swish Förfrågningar?
Swish Förfrågningar är en ny funktion som finns tillgänglig i version 5.0 av appen.Swish Förfrågningar är ett enkelt sätt för vänner och familjer att be varandra om pengar.

Hur slår jag på funktionen Swish Förfrågningar?
Funktionen finns tillgänglig för alla med Swish, men måste slås på för användare under 18 år. Hur du slår på funktionen varierar från bank till bank, så vänd dig till din bank om du behöver hjälp.

Hur slår jag av funktionen Swish Förfrågningar?
Gå till inställningar i Swish-appen genom att trycka på det lilla kugghjulet i högra hörnet på hemskärmen. Där går du in under “Förfrågningar” och slår av funktionen.

Hur skickar jag en förfrågan?
Tryck på knappen "Förfrågningar", sedan på "Skicka en förfrågan" för att öppna formuläret. Fyll sedan i mottagare och beloppet du ber om. Lägg till ett meddelande om du vill förtydliga din förfrågan. Kontrollera så allt stämmer och tryck sedan på "Skicka". Om du ångrar dig trycker du bara på "Avbryt".

Hur betalar jag en förfrågan?
När du vill betala en förfrågan du fått kan du göra det på två sätt: Antingen genom att trycka "Ja" direkt, eller genom att klicka dig in på den och sedan trycka "Swisha". I båda fallen godkänner du betalningen med Mobilt BankID.

Måste jag betala en förfrågan?
Nej, det måste du inte. Om du får en förfrågan som du inte vill betala trycker du på”Avstå”. Då får personen som skickade förfrågan en notis om att förfrågan blivit nekad.

Vad gör jag om jag bytt mobil?

Om du har samma mobilnummer som tidigare behöver du bara ladda ner och aktivera Swish-appen i din nya mobil.

Om du har bytt mobilnummer behöver du avsluta din nuvarande anslutning till Swish och ansluta tjänsten på nytt med ditt nya mobilnummer.

Vad gör jag om jag bytt mobilnummer?

Om du har bytt mobilnummer behöver du avsluta din nuvarande anslutning till Swish och ansluta tjänsten på nytt med ditt nya mobilnummer. Allt detta gör du enkelt i din Internetbank. Du behöver sedan aktivera Swish-appen på nytt med ditt Mobila BankID.

Min mobil har blivit stulen, vad gör jag?

Om du blivit av med din mobiltelefon ska du spärra ditt Mobila BankID. Detta gör du via din utgivande bank. Efter att du har spärrat ditt Mobila BankID kommer det inte gå att genomföra några betalningar via Swish.

Jag har bytt bank, vad händer med mitt Swish?

Om du ansluter ditt mobilnummer hos din nya bank avslutas Swish automatiskt i din gamla bank. Din Swish-app kommer också att avaktiveras. Du behöver sedan aktivera Swish-appen igen med hjälp av ditt Mobila BankID.

Vilka mobilnummer kan jag koppla till Swish?

Du kan koppla både ett svenskt och ett utländskt mobilnummer till Swish. Observera att du enbart kan ha en Swishanslutning per mobilnummer. 

Vilket konto behöver jag ha för Swish?

Hos oss kan du ansluta ett FOREX Privatkonto till Swish.

Kan jag ändra min Swishanslutning?

Du kan alltid ändra din veckogräns. Om du däremot vill byta mobil- eller kontonummer behöver du först ta bort din nuvarande Swishanslutning och sedan skapa en ny.

Hur funkar veckogränsen?

Din veckogräns anger hur mycket du kan swisha per vecka. Du kan enkelt höja eller sänka denna gräns inom spannet 0–10 000 kronor genom att klicka på ”Ändra” i anslutning till din veckogräns.

Hur funkar den temporära beloppsgränsen?

Du ansöker om att höja beloppsgränsen för ett specifikt datum genom att ringa in till vårt kundcenter. Då vi som bank enligt penningtvättslagen måste förstå syftet och ursprunget på alla transaktioner som genomförs kan kundcenter komma att ställa frågor och efterfråga underlag på den eller de transaktioner som ska genomföras.

Skyddad identitet - hur hanterar ni det?

Om du har skyddad identitet är det viktigt att tänka på att vi visar ditt namn och mobilnummer för motparten när du skickar eller tar emot pengar med Swish.

Vad gör jag om jag får tekniska problem?

Om du får tekniska problem när du försöker swisha kan du först kontrollera att du har senaste versionen av Swish- och BankID-appen installerad på din mobil. 

Om det inte hjälper att uppdatera apparna kan det röra sig om ett tillfälligt tekniskt fel. Tekniska problem bör du kunna se på Swish driftinfosida, www.getswish.se/driftinformation.

Hittar du inget där heller kan du alltid kontakta vår kundservice via chatten eller på 0771-22 22 21.

How do I receive a payment with QR code?

Swipe right on the app’s home screen and show the code to the one that’s about to pay. This way the person can enter which amount to pay. You can also send your code as a picture. If you want a code with a prefilled amount and message you can easily generate one at www.getswish.se/qr.

How do I pay with QR?

Scan a QR code with your camera. You can reach it by swiping right on the app’s home page. Point the camera towards the QR code and make sure that it’s shown within the frame – this automatically fills the payment form with the recipient’s information. Then you approve the payment with Mobile BankID as usual.

Does it cost to pay or get paid with QR code?

It’s free.

Can I save my QR code somewhere else in the app?

Yes you can. Go to “Your code” and press the share icon in the top left corner. This gives you different options of sharing and sending it to others.

How do I get a QR code?

Your QR code is automatically generated with your mobile number, so you don’t have to create it yourself. It is the one you see on the “Your code” page in the app. If you want more QR codes you can create them at www.getswish.se/qr. There you can also decide whether a code should include a fixed amount or a specific message.

How do I swish a favorite?

Simple, you tap the person’s name below the recipient field when making a swish payment.

Can I change the order of my favorites?

Yes, you can. Go to your profile in the app and choose “Favorites”. Tap the small pen icon, then press and hold on the favorite you want to move and reorder by dragging it where you want it to be.

Hur ser systemstödet ut?

Information om vilka telefoner och operativsystem som Swishappen stödjer hittar du på Swish hemsida, www.getswish.se.

Fler frågor?

Om du inte hittar svar på din fråga är du välkommen att kontakta oss via chatten eller på 0771- 22 22 21.