Bojar i havet

Har du fått beviljat lån med lösenkrav?

Här hittar du information om hur du går tillväga om du har fått ett beviljat privatlån med lösenkrav.

Vanliga frågor om privatlån

  • Jag har ansökt om lån men inte fått någon bekräftelse. När kommer pengarna?

    Vi har i dagsläget inte tekniskt stöd för att skicka ut bekräftelser på lån eller utbetalningar. Vanligtvis betalar vi ut pengarna inom 4-6 bankdagar efter att du signerat lånedokumenten och vi fått alla uppgifter vi behöver men ibland kan det ta längre tid än så. Håll gärna utkik på det konto du angett att du vill ha pengarna till så ser du när utbetalning skett.

  • Hur mycket får jag låna i FOREX Bank?

    Hur stort lånebelopp vi kan bevilja är individuellt och beror bland annat på inkomst samt vilka övriga lån och krediter du har. Det kan också påverka på om man ska stå en eller två personer på lånet. Är ni två sökande, kan ni generellt sett låna högre belopp.

  • Jag har ansökt om ett lån hos er. Vad händer nu?

    När du signerat lånedokumenten med ditt Mobila BankID kontrollerar vi dina uppgifter. Ibland behöver vi kompletterande uppgifter, i så fall hör vi av oss till dig så snart vi kan. Behöver vi inget mer från dig kan vi betala ut pengarna. Det sker vanligtvis inom 4-6 bankdagar men kan ibland ta längre tid än så.

  • Jag vill lösa mitt FOREX-lån. Hur gör jag?

    Vill du lösa ditt lån behöver du kontakta oss och tala om vilket datum du tänker göra betalningen så vi kan räkna fram en slutsumma med ränta. När du vet vilket datum du vill betala får du även de uppgifter som behövs vid betalningen. Då uppgifter kring lån omfattas av banksekretessen behöver vi kunna identifiera dig för att lämna ut några uppgifter. För att få lösenuppgifter kan du skicka ett meddelande till oss i internetbanken alternativt ringa vår kundservice på 0771-22 22 21. När du ringer till oss behöver du ha ditt Mobila BankID , BankID på fil eller BankID på kort tillgängligt för att vi ska kunna hjälpa dig.

  • Hur gör jag för att avbryta en låneansökan?

    En låneansökan hos oss är giltig i 30 dagar från det att kreditupplysningen togs. Inom den här tiden behöver du signera skuldebrev och övriga dokument elektroniskt samt måste vi hinna betala ut lånet. Vill du inte gå vidare med din ansökan behöver du inte signera skuldebrevet, ansökan förfaller när de 30 dagarna har gått. Om du vill avbryta ärendet tidigare är du välkommen att kontakta vår kundservice på 0771-22 22 21 så hjälper vi dig. Har du ansökt om lånet via en låneförmedlare är det till förmedlaren du vänder dig om du vill avbryta ansökan.

  • Hur gör jag för att få ersättning från min låneskyddsförsäkring?

    För att få ersättning från din låneskyddsförsäkring behöver du kontakta försäkringsbolaget Axa och göra en så kallad skadeanmälan . Du kan göra en skadeanmälan här . Vill du komma i kontakt med Axa når du dem på 08-502 520 90.

  • Var i internetbanken ser jag mitt lån?

    I internetbanken ser du uppgifter om ditt lån genom att trycka på " Meny " högst upp till vänster i internetbanken, välj sedan " Lån ". Till vänster på sidan som visas ser du aktuell skuld , nästa förfallodatum samt vilket belopp som ska betalas vid nästa förfallodatum. När betalningar skett ser du dessa till höger på skärmen under fliken " Visa händelser ". Betalningarna är uppdelade i amortering , ränta och eventuella avgifter . Under fliken " Visa detaljer " till höger på skärmen ser du mer information kring ditt lån.

  • Kan jag få en betalningsfri månad för mitt lån?

    Vi erbjuder inte betalningsfri månad utan du kan ansöka om en amorteringsfri månad där du enbart betalar ränta på lånet samt eventuella avgifter. För att ansöka om en amorteringsfri månad är du välkommen att kontakta vår Krav-avdelning på 010-211 18 90 då det är den avdelningen som handlägger dessa ärenden. Krav-avdelningen finns på plats mån-fre kl. 08.00-17.00.