Bojar i havet

Har du fått beviljat lån med lösenkrav?

Här hittar du information om hur du går tillväga om du har fått ett beviljat privatlån med lösenkrav.

Vanliga frågor om privatlån

  • Jag vill lösa mitt FOREX-lån. Hur gör jag?

    Vill du lösa ditt lån behöver du kontakta oss och tala om vilket datum du tänker göra betalningen så vi kan räkna fram en slutsumma med ränta. När du vet vilket datum du vill betala får du även de uppgifter som behövs vid betalningen. Då uppgifter kring lån omfattas av banksekretessen behöver vi kunna identifiera dig för att lämna ut några uppgifter. För att få lösenuppgifter kan du skicka ett meddelande till oss i internetbanken alternativt ringa vår kundservice på 0771-22 22 21. När du ringer till oss behöver du ha ditt Mobila BankID , BankID på fil eller BankID på kort tillgängligt för att vi ska kunna hjälpa dig.

  • Jag har fått med ett lösenkrav tillsammans med mitt beviljade lån. Vad ska jag göra?

    Har du fått ett lösenkrav på ditt lån är du välkommen att kontakta vår kundservice på 0771-22 22 21 alternativt skicka ett e-mail till oss för att lämna kompletterande uppgifter . Skickar du e-mail till oss behöver du skriva: Vilket belopp som ska lösas. I vilken bank krediten finns. Vilket plus- eller bankgironummer inbetalning görs till. Vilket OCR-nummer som ska anges vid betalningen. När du har fått ett lösenkrav på ditt lån kan handläggningen ta något längre tid.

  • Var i internetbanken ser jag mitt lån?

    I internetbanken ser du uppgifter om ditt lån genom att trycka på " Meny " högst upp till vänster i internetbanken, välj sedan " Lån ". Till vänster på sidan som visas ser du aktuell skuld , nästa förfallodatum samt vilket belopp som ska betalas vid nästa förfallodatum. När betalningar skett ser du dessa till höger på skärmen under fliken " Visa händelser ". Betalningarna är uppdelade i amortering , ränta och eventuella avgifter . Under fliken " Visa detaljer " till höger på skärmen ser du mer information kring ditt lån.

  • Kan jag få en betalningsfri månad för mitt lån?

    Vi erbjuder inte betalningsfri månad utan du kan ansöka om en amorteringsfri månad där du enbart betalar ränta på lånet samt eventuella avgifter. För att ansöka om en amorteringsfri månad är du välkommen att kontakta vår Krav-avdelning på 010-211 18 90 då det är den avdelningen som handlägger dessa ärenden. Krav-avdelningen finns på plats mån-fre kl. 08.00-17.00.

  • Jag har inte Mobilt BankID. Kan jag ansöka om lån hos er?

    För att kunna göra en låneansökan hos oss krävs det att du har ett Mobilt BankID. Har du inte Mobilt BankID? Här kan du läsa mer om hur du skaffar Mobilt BankID.

  • Vad är PEP och varför måste jag svara på den frågan vid signering av mitt skuldebrev?

    En PEP-person är en fysisk person som har eller har haft en viktig offentlig funktion i en stat eller i ledningen i en internationell organisation. En PEP anses genom sin position och sitt inflytande inneha en ställning som i sig utgör en risk för att utnyttjas för bland annat mutbrott och korruption. Den 1 augusti 2015 infördes nya krav i den svenska penningtvättslagen som innebär att banken behöver veta vilka av våra kunder som är personer i politiskt utsatt ställning. Det är anledningen till att du behöver svara på den frågan vid signering av ditt skuldebrev.

  • När får jag svar på min låneansökan?

    När du gör en låneansökan hos oss och identifierar dig med Mobilt BankID får du ett beslut direkt . Blir lånet beviljat får du även ett sammanfattat låneerbjudande där belopp, ränta samt månadskostnad framgår.