Bojar i havet

Har du fått beviljat lån med lösenkrav?

Här hittar du information om hur du går tillväga om du har fått ett beviljat privatlån med lösenkrav.

Vanliga frågor om privatlån

  • Var i internetbanken ser jag mitt lån?

    I internetbanken ser du uppgifter om ditt lån genom att trycka på " Meny " högst upp till vänster i internetbanken, välj sedan " Lån ". Till vänster på sidan som visas ser du aktuell skuld , nästa förfallodatum samt vilket belopp som ska betalas vid nästa förfallodatum. När betalningar skett ser du dessa till höger på skärmen under fliken " Visa händelser ". Betalningarna är uppdelade i amortering , ränta och eventuella avgifter . Under fliken " Visa detaljer " till höger på skärmen ser du mer information kring ditt lån.

  • Vad är PEP och varför måste jag svara på den frågan vid signering av mitt skuldebrev?

    En PEP-person är en fysisk person som har eller har haft en viktig offentlig funktion i en stat eller i ledningen i en internationell organisation. En PEP anses genom sin position och sitt inflytande inneha en ställning som i sig utgör en risk för att utnyttjas för bland annat mutbrott och korruption. Den 1 augusti 2015 infördes nya krav i den svenska penningtvättslagen som innebär att banken behöver veta vilka av våra kunder som är personer i politiskt utsatt ställning. Det är anledningen till att du behöver svara på den frågan vid signering av ditt skuldebrev.

  • Jag har fått med ett lösenkrav tillsammans med mitt beviljade lån. Vad ska jag göra?

    Har du fått ett lösenkrav på ditt lån är du välkommen att kontakta vår kundservice på 0771-22 22 21 alternativt skicka ett e-mail till oss för att lämna kompletterande uppgifter . Skickar du e-mail till oss behöver du skriva: Vilket belopp som ska lösas. I vilken bank krediten finns. Vilket plus- eller bankgironummer inbetalning görs till. Vilket OCR-nummer som ska anges vid betalningen. När du har fått ett lösenkrav på ditt lån kan handläggningen ta något längre tid.

  • När får jag svar på min låneansökan?

    När du gör en låneansökan hos oss och identifierar dig med Mobilt BankID får du ett beslut direkt . Blir lånet beviljat får du även ett sammanfattat låneerbjudande där belopp, ränta samt månadskostnad framgår.

  • Vad händer med månadskostnaden på mitt lån om jag gör en större inbetalning?

    Det som sker när du gör en större inbetalning är att amorteringen ligger kvar på samma summa som tidigare men att räntekostnaden sjunker . Du blir alltså av med lånet på kortare tid än vad som var avtalat från början.

  • Jag hade inte täckning på kontot så ni kunde dra autogirot för mitt lån

    Om vi inte kan dra autogirot på förfallodagen görs det försök att dra pengar de tre nästföljande bankdagarna. Finns det fortfarande inte täckning på kontot behöver du som kund betala in manuellt. Behöver du betalningsuppgifter är du välkommen att skicka ett meddelande till oss i internetbanken så hjälper vi dig med detta. Om du betalar in en avi försent tillkommer det en påminnelseavgift som läggs på din nästa avi. Du kommer även få betala dröjsmålsränta för de dagar du varit sen.