Så påverkas du

Vi tar ansvar

FOREX Bank, som andra banker,  känner ett stort samhällsansvar. Bankers roll och agerande blir än mer viktigt under kriser och tider av oro.

Därför ser vi på FOREX Bank till att vår verksamhet påverkas så lite som möjligt av coronaviruset.

Vi står rustade

Genom en bra beredskap minskar vi risken för att coronaviruset påverkar vår service och tillgänglighet.

För att motarbeta coronavirusets spridning arbetar vi omsorgsfullt för att minimera risken för smittspridning i våra lokaler, bland kunder och vår egen personal.

En stor del av bankens administrativa personal arbetar på distans eller har möjlighet att utföra sina arbetsuppgifter på särskilt avdelade arbetsplatser. Vi försöker även hålla så många möten som möjligt på digitala plattformar. På så sätt har vi säkerställt att kritiska funktioner i vår organisation kan fortlöpa även om coronasmittan skulle få fortsatt spridning.

Vi jobbar medvetet

Vi värderar din och våra medarbetares hälsa högst och vill samtidigt erbjuda en hög servicenivå och ett fullt utbud av bank- och valutatjänster.

Vi ser till att hålla oss uppdaterade med den senaste informationen från Folkhälsomyndigheten, UD eller andra statliga myndigheter och följer deras rekommendationer.

Använd gärna FOREX Banks digitala bank- och valutatjänster i den mån det är möjligt. Det är ett av många sätt att minska risken för fortsatt smittspridning.

 

Vanliga frågor kring vårt arbete under coronaviruset

Jag har redan köpt resevaluta till en resa som kommer avbokas. Hur gör jag nu?
Besök en av våra bankbutiker och ta med dig kvittot från ditt valutaköp plus resehandlingar som visar att din resa är avbokad/inställd. Läs mer här.

Kan man fortfarande köpa resevaluta?
Ja, besök en av våra bankbutiker eller beställ valutan från forex.se och få den hemskickad.

Har ni stängt era bankbutiker tillfälligt, eller hur håller ni öppet under coronakrisen?
Lokala avvikelser kan förekomma. Här ser du alla våra bankbutikers öppettider.

Min resa blev inställd pga coronaviruset. Jag har betalat med ert kreditkort som har en reseförsäkring, vad gäller?
Det är Nordea Finans som är kortutgivare för vårt kreditkort och ansvarar för den tillhörande reseförsäkringen. Läs om villkoren för reseförsäkringen och få svar på dina frågor här. Reklamationsblanketten finenr du här.

Min resa blev inställd pga coronaviruset. Jag har betalat med ert bankkort som har en reseförsäkring, vad gäller?
Med ditt bankkort har du ett köpskydd som ger dig möjligheten att reklamera en vara eller tjänst om den inte levereras. Det är viktigt att du själv kontaktar företaget för att få information om vad som gäller för just din vara/tjänst, gällande eventuella ombokningar eller återbetalning. Det är företaget som ska ersätta i första hand. Företaget ERV som är vår försäkringsgivare har fler svar på vad som gäller kring denna försäkring, läs mer här. Reklamationsblanketten finner du här.

Jag befinner mig i karantän och behöver få hjälp med ett bankärende, vem ska jag kontakta?
Personer som bekräftats smittade eller som känner av symptom bör inte besöka våra bankbutiker. Kontakta istället vårt kundcenter som kan hjälpa dig med ditt bankärende. Var förberedd med ditt BankID så vi kan bekräfta din identitet.

Jag har privatlån hos er men har fått betalningssvårigheter, kan ni hjälpa mig?
Ta gärna kontakt med våra kravhandläggare som kan undersöka din ekonomiska situation och föreslå lämplig insats, läs mer här.

Jag vill bidra till minskad risk för smittspridning. Vilka banktjänster kan jag utföra digitalt?

Du kan köpa valuta på forex.se och få den hemskickad. Här kan du även göra digitala låneansökningar, öppna privatkonto och ansöka om vårt kreditkort. Du kan också göra andra digitala tjänster, läs mer på forex.se/digitalt.

Hur jobbar er personal för att inte sprida smittan vidare i era butiker?
Vi följer alla rekommendationer från Folkhälsomyndigheten som syftar till att minska smittspridning. Vi har även gett direktiv till våra medarbetare att stanna hemma vid misstänkta symptom, att vara extra noga med sin handhygien samt att använda handsprit regelbundet.

I oroliga tider med turbulens på flera av världens börser, är mina pengar säkra hos er?
Ja, vi omfattas av den statliga insättningsgarantin som skyddar dina insättningar upp till 950 000 kr.

Jag behöver skicka pengar utomlands, är det fortfarande möjligt?
Ja. Välkommen till någon av våra bankbutiker och använd vår överföringstjänst som går genom Western Union, så kan du göra överföringar till utlandet.

Fungerar insättningar och uttag till Danske Bank och Länsförsäkringar som vanligt?
Ja, dessa tjänster fungerar precis som vanligt.