Östeuropa och Sydostasien billigast i vår

2016-03-29

1,7 miljoner svenskar* uppger att de kommer att satsa på en storstadsresa i vår, och mest för pengarna får den som reser till Östeuropa och Sydostasien. Billigast är Sankt Petersburg, följt av Ho Chi Minh-staden och Manila. Det visar FOREX Banks nya Storstadsindex.

Billigaste storstaden i vår är Sankt Petersburg med ett index på 30, jämfört med Stockholms 100. Men många storstäder i Östeuropa är mer än 50 procent billigare än Stockholm. Bland dem återfinns Sofia, Belgrad, Warszawa, Riga och Prag.

-Sankt Petersburg är ett spännande weekendresmål där ett intresse för vacker arkitektur och stadshistoria går att kombinera med modern lyxshopping och ett färgstarkt nattliv, säger Mattias Varén, ReseEkonom på FOREX Bank.

Flera städer i Sydostasien har också en betydligt lägre prisnivå jämfört mot Stockholm, däribland Ho Chi Minh-staden, Manila och Bangkok.

Genève, med ett index på 161, är listans absolut dyraste stad. Men även USA är dyrt – New York, Miami, San Francisco, Los Angeles och Chicago ligger alla bland de tio dyraste storstäderna i vårens index. Allt som allt listas 16 städer som dyrare än Stockholm.

Städer

New York

Genève

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av marknadsundersökningsföretaget TNS Sifo. 1252 intervjuer har genomförts med män och kvinnor i åldrarna 15-79 år i Sverige.
*Uträkningen bygger på att det, enligt SCB, fanns 7 632 224 svenskar i åldern 15-79 år den 22 februari 2016.

Om storstadsindex
FOREX Banks storstadsindex är en återkommande undersökning av faktiskt prisläge i ett antal städer. Sammanställningen visar vad det kostar att semestra i respektive stad jämfört med i Stockholm. (Stockholm = Index 100). Förutom hänsyn till valutakursernas förhållande tar FOREX Banks storstadsindex hänsyn till olika städers prisnivåer för vanliga semesterutgifter. Uppgifterna om hotellpriser kommer från Trivago www.trivago.se.