Svenskarna rådvilla kring semesterlagen

2015-03-05

Familjer som tagit ledigt under sportlovet kan behöva påminnas om paragraf 15 i semesterlagen. Tre av fem svenskar missar nämligen att anmäla om någon i familjen blivit sjuk under ledigheten, trots att de har rätt till sjuklön eller tillfällig föräldrapenning. Drygt en tredjedel känner inte ens till sina rättigheter. Det visar en ny undersökning från FOREX Bank.

Den som blir sjuk, eller har barn som blir sjuka, under semestern har enligt semesterlagen rätt till sjuklön eller tillfällig föräldrapenning. Den möjligheten går dock många förbi.

35 procent av svenskarna känner inte till att de har rätt att byta semesterdagar mot sjukdagar/vab om de själva eller deras barn blir sjuka under semestern. Drygt varannan (59 procent) svarar nej på frågan om de anmält när de själva eller barnen blivit sjuka under ledigheten.

–Semesterdagar är inarbetad ledighet och den som blir sjuk ska inte behöva ägna ledigheten till att bli frisk. Det kan vara skönt att veta inte minst om man lagt mycket pengar på en resa och tvingas spendera den i sängen på hotellrummet, säger Mattias Varén, ReseEkonom på FOREX Bank.

Anmäl omedelbart
Under de första 14 dagarna har man rätt till sjuklön från sin arbetsgivare. Skulle man vara sjuk längre än 14 dagar kan det bli aktuellt med sjukpenning från Försäkringskassan. Men den som vill byta semesterdagar mot exempelvis ledighet med tillfällig föräldrapenning för vård av barn måste begära detta omedelbart hos sin arbetsgivare. Samma sak gäller om man själv blir sjuk - ring arbetsgivaren direkt och säg att du vill räkna av sjukdagar från semesterledigheten. Arbetsgivaren har ingen skyldighet att tillgodose din begäran i efterhand.

Detta säger semesterlagen, 15 §:
Om det under semesterledigheten infaller en eller flera dagar då arbetstagaren inte hade kunnat arbeta på grund av sjukdom eller arbetsskada, eller en eller flera dagar som är semesterlönegrundande enligt 17 a och 17 b §§ ska, om arbetstagaren utan dröjsmål begär det, sådana dagar inte räknas som semesterdagar. I sådant fall ska de semesterdagar som återstår förläggas i ett sammanhang, om arbetstagaren inte medger annat. Lag (2011:129).

Källa: https://lagen.nu/1977:480

Mattias Varén, ReseEkonomen by FOREX Bank AB
Mob: +46 722 207879
mattias.varen@forex.se

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes under perioden 9-13 januari 2015 via YouGov Sveriges Internetpanel.
Totalt genomfördes 1512 intervjuer med män och kvinnor 18-64 år.