Kille stänger bagageluckan på bilen

Information om privatlån

Från och med den 6 maj stänger vi möjligheten att teckna nya lån hos FOREX Bank. Läs mer om flytten till ICA Banken och vad som händer med ditt lån nedan.

Läs mer

Information om flytten till ICA Banken

Nu sker flytten till ICA Banken. Här har vi samlat viktiga datum, att göra-listor inför flytten samt vanliga frågor och svar tex. hur du hittar ditt nya kontonummer.

Läs mer om flytten här

Vad händer med mitt lån?

Här har vi samlat de vanligaste frågorna kring vad som gäller för ditt lån vid flytten.

Till frågor och svar

Kreditkort

Vårt betal- och kreditkort är ett VISA-kort som ger dig räntefria köp i upp till 56 dagar och försäkring för resan.

Läs mer om vårt kreditkort

Vanliga frågor om privatlån

  • Hur gör jag för att samla mina lån och krediter hos FOREX Bank?

    När du ansöker om ett lån hos oss fyller du i information om de lån du vill lösa med hjälp av ditt nya lån. I ansökan frågar vi efter hur mycket du har kvar att betala på respektive lån eller kredit samt hos vilken bank eller kreditinstitut du har lånet eller krediten. Efter att du fått lånet beviljat kommer vi att fråga efter PG/BG-nummer samt OCR-nummer för betalning av respektive lån eller kredit.

  • Jag har ansökt om ett lån hos er. Vad händer nu?

    När du signerat lånedokumenten med ditt Mobila BankID kontrollerar vi dina uppgifter. Ibland behöver vi kompletterande uppgifter, i så fall hör vi av oss till dig så snart vi kan. Behöver vi inget mer från dig kan vi betala ut pengarna. Det sker vanligtvis inom 4-6 bankdagar men kan ibland ta längre tid än så.

  • Hur mycket får jag låna i FOREX Bank?

    Hur stort lånebelopp vi kan bevilja är individuellt och beror bland annat på inkomst samt vilka övriga lån och krediter du har. Det kan också påverka på om man ska stå en eller två personer på lånet. Är ni två sökande, kan ni generellt sett låna högre belopp.

  • Hur mycket kan jag låna utöver de lån jag vill lösa?

    Hur mycket du kan låna utöver de lån du önskar lösa beror på en individuell prövning där vi tar hänsyn till flera olika faktorer. Vill du ha hjälp med en ansökan om lån är du välkommen att kontakta oss på 0771-22 22 21.

  • Vad erbjuder ni för ränta på era lån?

    Räntan på våra lån är rörlig och sätts individuellt efter en kreditupplysning. För närvarande ligger räntan mellan 3,79 % och 13,97 %.

  • Hur gör jag för att säga upp min låneskyddsförsäkring?

    Vill du säga upp ditt låneskydd behöver vi få ett meddelande från dig i internetbanken som innehåller: Ditt personnummer. Lånenummer på det/de lån ärendet gäller. Ett meddelande där det framgår att du vill ta bort låneskyddet. Allt detta behöver framgå i samma meddelande . När vi får detta meddelande från dig tar vi bort låneskyddet på ditt/dina lån. Du kan också fylla i en uppsägningsblankett som du hittar på vår hemsida . Blanketten skickas till adressen som finns längst ner på blanketten.

  • Hur gör jag för att få ersättning från min låneskyddsförsäkring?

    För att få ersättning från din låneskyddsförsäkring behöver du kontakta försäkringsbolaget Axa och göra en så kallad skadeanmälan . Du kan göra en skadeanmälan här . Vill du komma i kontakt med Axa når du dem på 08-502 520 90.

  • Jag vill lösa mitt FOREX-lån. Hur gör jag?

    Vill du lösa ditt lån behöver du kontakta oss och tala om vilket datum du tänker göra betalningen så vi kan räkna fram en slutsumma med ränta. När du vet vilket datum du vill betala får du även de uppgifter som behövs vid betalningen. Då uppgifter kring lån omfattas av banksekretessen behöver vi kunna identifiera dig för att lämna ut några uppgifter. För att få lösenuppgifter kan du skicka ett meddelande till oss i internetbanken alternativt ringa vår kundservice på 0771-22 22 21. När du ringer till oss behöver du ha ditt Mobila BankID , BankID på fil eller BankID på kort tillgängligt för att vi ska kunna hjälpa dig.

  • Kan jag få en betalningsfri månad för mitt lån?

    Vi erbjuder inte betalningsfri månad utan du kan ansöka om en amorteringsfri månad där du enbart betalar ränta på lånet samt eventuella avgifter. För att ansöka om en amorteringsfri månad är du välkommen att kontakta vår Krav-avdelning på 010-211 18 90 då det är den avdelningen som handlägger dessa ärenden. Krav-avdelningen finns på plats mån-fre kl. 08.00-17.00.

  • Hur gör jag för att slå ihop mina befintliga FOREX-lån?

    Det går inte att slå ihop befintliga FOREX-lån rakt av men du är välkommen att ansöka om ett nytt lån hos oss och baka ihop de gamla. När du gör en ansökan kommer vi ta en ny kreditupplysning på dig och utifrån den vet vi vilken ränta och månadskostnad du får på ditt lån. I och med att det blir en ny ansökan kan vi inte garantera att du får samma ränta som du har på dina lån idag. Vi har som regel att det måste gå minst 90 dagar från att ett FOREX-lån utbetalas innan du kan ansöka om ett lån hos oss på nytt. Vill du ha hjälp med en ansökan är du välkommen att kontakta vår kundservice på 0771-22 22 21 så hjälper vi dig gärna. Du kan också ansöka via vår hemsida .